При виборі нового автомобіля багато хто звертає увагу на таку його технічну характеристику, як витрата пального. Це цілком зрозуміло з огляду на регулярне подорожчання останнього. Якщо машина купується не для недільних поїздок до найближчого торгового центру, а для інтенсивної щоденної експлуатації, витрати на бензин впишуться до вашого бюджету помітним пунктом.
При цьому всі заявлені виробником показники наведені для ідеальних обставин – відмінних доріг, вільного дорожнього трафіку, теплої погоди та одного водія в салоні. У реальних умовах ці цифри змінюються у бік збільшення. Причини, що впливають на це, носять як об'єктивний, так і суб'єктивний характер.
Об'єктивні причини
З незалежних від нас факторів, що прямо впливають на кількість пального, що споживається транспортним засобом, виділимо дорожні та погодні умови. До перших відносяться як стан дорожнього покриття, так і щільність руху на міському чи змішаному режимах пересування. Подолання бруду або снігового покриву товщиною в кілька сантиметрів вимагає додаткових зусиль двигуна, автоматично збільшуючи споживання пального.
Жителям великих міст добре знайома така картина. Відстань, на яку у вечірній час або вихідний день витрачається хвилин 15-20, у години пік займає близько години, а то й більше. Весь цей час двигун працює, витрачаючи пальне в режимі мотогодин. Та й саме пересування з постійним чергуванням педалей газу та гальма є енерговитратним.
Вплив погодних умов особливо помітний у той час, коли на вулиці встановлюються високі або низькі температури, які потребують увімкнення кліматичних установок. Обігрівач і кондиціонер надають додаткове навантаження на бортову мережу, відбираючи на себе частину потужності, що виробляється двигуном. А її відновлення відбувається за рахунок збільшення споживання пального.
Порівняння даних з різних джерел показує, що регулярне користування кондиціонером приблизно на 15% підвищує апетит двигуна. Зима ж взагалі «оточує» нас з усіх боків – або витрачай час і пальне на 5-10 хвилин прогріву мотора, або спалюй зайві 10-15% на непрогрітому двигуні.
До об'єктивних факторів перевитрати віднесемо ще один нюанс, напевно, знайомий не всім. Виявляється, автомобіль, що тільки зійшов з конвеєра або переніс капітальний ремонт мотора, поглинає на 10% пального більше, ніж той, що подолав тисячі кілометрів. Це триватиме доти, доки деталі рухомих вузлів не притруться між собою до оптимального робочого стану.
У цій частині також варто згадати додатковий відбір потужності ДВЗ освітлювальними приладами. Взимку ми частіше відвідуємо автозаправки не тільки через працюючу «пічку», а й у зв'язку з коротким світловим днем, що змушує більше часу тримати включеними фари.
Серйозно впливає на економічність двигуна завантаженість легкового авто. Якщо вам доведеться постійно перевозити велику кількість пасажирів або багажу, будьте готові, що витрати на пальне зростуть на чверть від прогнозованих. Прискореному спустошенню бака сприяє їзда на неякісному пальному. Тому намагайтеся уникати випадкових заправок з цінником, що помітно відрізняється від середньоринкового.
Фактори, вплив котрих можна усунути
Умов, що впливають на витрату пального легкового автомобіля і прямо залежать від людини, що управляє ним, набирається чимало. Для початку відзначимо несправності окремих вузлів та механізмів. Вони виникають без волі водія, але легко усуваються шляхом діагностики з наступним регулюванням, ремонтом або заміною.
Серед таких проблем переважає порушення роботи компонентів, пов'язаних з електронним блоком управління. Несправні датчики рівня кисню, температури або сенсор дросельної заслінки, передаючи некоректні дані на ЕБУ, змушують подавати інжекторам зайву кількість бензину. Якщо витрата пального помітно зросла за звичайних умов експлуатації автомобіля, є привід заїхати на СТО та продіагностувати роботу електронної начинки.
Фактори, впливу яких можна запобігти
Тепер про те, як зайвої витрати пального можна уникнути заздалегідь. Насамперед, це дотримання рекомендацій виробника, уважне ставлення до технічного стану та обслуговування транспортного засобу. Інакше кожна неврахована «дрібниця» виллється в даремно витрачені кошти.
Почнемо з того, що важливе значення має своєчасне технічне обслуговування. Найважливішу роль у паливній економічності грає повітряний фільтр. Забитий пилом, елемент, що фільтрує, перешкоджає попаданню в камеру згоряння потрібної кількості повітря, і ЕБУ заповнює обсяг паливно-повітряної суміші додатковою порцією пального. Перезбагачена суміш відгукнеться не тільки на додаткові витрати на пальне, але й передчасними проблемами з двигуном.
Скоротити витрати на заправку допоможе контроль над ходовою частиною. Близько 5% до показника літр/кілометр додає недостатній тиск у шинах, так само як і встановлення коліс із надмірною шириною профілю. Подібним чином впливає і неправильне регулювання кутів розвалу і сходження коліс. Додатковий аеродинамічний опір викликає збільшений кліренс, отриманий установкою всіляких проставок.
Вдарити по кишені автовласника може і прагнення комфортного пересування. Про кондиціонер було сказано вище, але іноді досить навіть опущеного скла. При швидкості понад 50 км/год потоки повітря, що вриваються в салон, скорочують економічність авто в середньому на 4%. Дещо менші цифри, що зростають із встановленням додаткових акустичних систем, дає захоплення гучною музикою.
А тепер про найцікавіший факт. Більш ніж на половину (!), може збільшитися витрата пального у прихильників агресивного стилю водіння. Намагайтеся уникати підвищених обертів на нижчих передачах, різких натискань на педалі газу і гальма, що чергуються, різких перебудов між смугами руху. Тим самим ви тільки виграєте – і в плані витрат, і в плані безпеки. Власної та оточуючих вас людей.
Витрата пального вашого автомобіля залежить від багатьох факторів. Головні з них звичайно сезонний фактор (доведено, що взимку витрата пального на 5-7% вище, ніж влітку), характеристики двигуна, стан доріг, завантаженість авто і манера водіння автомобіля. Тому облік пального просто необхідний!
Також на витрати пального впливає стан автомобіля. Якщо він новий або після капітального ремонту, то витрата пального приблизно на 10% вища, ніж у автомобілів зі стажем. Це є наслідком тертя нових деталей, що з часом зменшується.
На збільшення витрати пального може впливати неправильне регулювання систем автомобіля. Так, при неправильній установці моменту запалювання, витрата збільшується до 15%!
Важливо не забувати вчасно змінювати повітряний фільтр – при обмеженому доступі повітря до двигуна витрата пального значно збільшується. Нестача тиску в шинах позначається на витраті пального не менше.
Важливо для нормальної роботи двигуна є – своєчасна заміна мастила. Причому мастило має бути якісним з мінімальним показником в'язкості.
Крім вищезгаданих факторів, що впливають на витрату пального, є ще кілька пунктів:
- Високий кліренс підвищує витрату пального через більший опір, якщо дозволяє якість доріг, постарайтеся максимально зменшити кліренс.
- Їзда на максимальній передачі з мінімально можливою для цієї передачі швидкістю економить пальне, і це важливо.
- Наявність кондиціонера збільшує витрату пального приблизно на 15%.
- Включене ближнє світло та гучна музика збільшують витрату пального.
І окремо винесемо такий фактор, як манера керування автомобілем. Потрібно плавно рухатися з місця та плавно гальмувати – так ви зможете добре зменшити витрату пального.
По процентному співвідношенню та рейтингу впливу факторів можна розподілити так:
1 місце | 60% манера їзди на автомобілі |
2 місце | 15% використання кондиціонера |
3 місце | 12% їзда на непрогрітому двигуні |
4 місце | 5% їзда при включених фарах |
5 місце | 4% знижений тиск в шинах або широкі шини |
6 місце | 4% відкрите скло при швидкості вище 50 км / год. |