Будь яка діяльність людини з нафтопродуктами незалежно від їх об’єму обов’язково пов’язана з їх транспортування чи використанням. У випадку транспортування це відбувається шляхом перекачування через трубопроводи у великих об’ємах або шляхом перевезення нафтопродуктів у цистернах автомобільним чи залізничним транспортом. Для перекачування нафтопродуктів через трубопроводи застосовують високопродуктивні насоси. Для завантаження цистерни пальним на нафтобазі та розвантаження на АЗС також застосовують насоси, але менш продуктивні. Враховуючи особливості транспортування нафтопродуктів очевидним є те, що насоси для перекачування пального є важливим механізмом систем транспортування та розливання нафтопродуктів.
Області застосування насосів для перекачування пального
Типовим місцем застосування насосів для перекачування пального та паливо-мастильних матеріалів (ПММ) з одного резервуара у інший є великі нафтобази, нафтопереробні підприємства та автозаправні станції загального користування.
Завдяки використанню транспорту та спецтехніки із двигунами внутрішнього згоряння застосування насосів для перекачування нафтопродуктів є невід’ємною складовою сучасних підприємств сільськогосподарської, деревообробної, будівельної та машинобудівної галузей.
Часто насосне обладнання застосовують і у побутових умовах, щоб перекачати бензин, ДП чи керосин під час заправки автомобілів, квадроциклів, моторних човнів, легкомоторних літаків, генераторів тощо.
Основні типи насосів для перекачування пального
В залежності від типу рідини насоси призначені для перекачування:
За продуктивністю насоси поділяють на три види:
Низькопродуктивні | до 50 л/хв | Застосовують переважно для побутового користування. |
Середньопродуктивні | 50-70 л/хв | Застосовують для заправки пальним транспортних засобів. |
Високопродуктивні | більше 90 л/хв | Застосовують для перекачування нафтопродуктів з одного резервуара у інший або для подачі пального з резервуара до паливороздавальних колонок (ПРК). |
За типом напруги насоси можуть мати електроживлення 12 В, 24 В, 220 В або 380 В.
В залежності від виду приводу насоси для нафтопродуктів бувають:
- ручні;
- на дриль;
- пневматичні;
- електричні;
- занурювальні.
Детальніше про типи насосів за видом привода
Ручні насоси для пального бувають трьох видів:
- роторні – містять ротор, що приводиться в рух шляхом обертання ручки за чи проти годинникової стрілки, тобто з можливістю перекачування рідини між резервуарами в обох напрямках;
- важільні – працюють внаслідок натискання на ручку з важелем, перекачують рідину лише у одному напрямку;
- сифонні – працюють в результаті на тискання на гофровану вставку.
Роторні та важільні ручні насоси зазвичай комплектуються трубкою з різьбовим адаптером для встановлення на бочку та можуть застосовуватися для перекачування рідин малої та середньої густини наприклад дизпалива, оливи чи керосину. Насоси сифонного типу хоч є низькопродуктивним, але дозволяє перекачувати широкий асортимент рідин: бензин, газ, біодизпаливо, оливу, гас, воду та інші.
Загалом ручні помпи мають просту конструкції, низьку вартість, дешеві, невибагливі в обслуговуванні та добре підходять для застосування у побутових умовах, автомайстернях та малих підприємствах де не вимагається високопродуктивної їх роботи.
Відносно новою розробкою вважається самовсмоктувальний лопатевий насос Gespasa BT-87 з можливістю встановлення на електродриль. Таким чином продуктивність помпи залежить від частоти обертання електроінструмента. Такі насоси застосовують для переливання дизпалива, води чи антифризу у побутових умовах.
Пневматичні насоси приводяться в дію від компресора і застосовуються для перекачування дизеля, оливи, керосину на автосервісах, будівельних майданчиках чи виробничих цехах. Зазвичай такі помпи закріплюють різьбовим адаптером на металеву бочку (200 л) з якої перекачують невеликі об’єми рідини з продуктивністю до 18 л/хв.
Найпоширенішими для перекачування пального є електричні насоси лопатевого та роторного видів. Лопатеві самовсмоктувальні пристрої застосовують для перекачування бензину, дизеля, оливи, керосину та інших нафтопродуктів. Електронасоси роторного (шестерного) типу застосовують переважно для перекачки оливи, дизеля. Даний вид привода дозволяє забезпечити високопродуктивну роботу, що безумовно є значною перевагою, завдяки якій їх широко застосовують на нафтобазах та автозаправних станціях загального чи приватного користування.
Електронасоси для бензину та дизпалива мають підвищений клас вибухозахисту, захист від пороху та волоти рівня IP55, захист від перегрівання в результаті тривалої роботи та спеціальний перепускний клапан з функцією обводу пального за умови перекритого кран-пістолета. За потреби електричний насос може комплектуватися проводами живлення від акумуляторів 12/24 В, що робить можливим їх застосування у місцях відсутності живлення від електромережі 220 В.
Занурювальний насос турбінного типу PL-SUB-250/380 є різновидом електронасосів. Їх застосовують на АЗС для перекачування пального з резервуарів до паливороздавальних колонок. Такі насоси є вибухозахищеними та високопродуктивними (до 250 л/хв), і здатні одночасно забезпечувати бензином чи ДП кілька ПРК.
Чинники впливу на вибір насоса для перекачування пального
Вибираючи насос для перекачування пального варто приділити увагу основним його характеристикам.
- Рідина. Потрібно чітко розуміти, що не всі насоси призначені для перекачування дизеля можна застосовувати для бензину. Різні типи насосів мають різні класи вибухозахисту. Також вагоме значення має принцип роботи та конструкція насоса. Наприклад роторними насосами перекачують тільки дизель та оливу. Окремі види насосів через їх конструкційні елементи категорично не можна використовувати для бензину, гасу, води та спирту.
- Продуктивність. Враховуючи індивідуальні чи виробничі потреби, можна зробити висновок з якою швидкістю (продуктивністю) вимагається перекачувати пальне і у яких об’ємах. Якщо потрібно у домашніх умовах здійснити заправку власного автомобіля чи іншого транспорту перекачуючи дизельне пальне з резервуару, то цілком достатньо насоса ручного типу.
- Живлення. Обираючи насос електричного типу потрібно пам’ятати про місце його експлуатації. Якщо Ви плануєте здійснювати заправку спецтехніки у кар’єрі чи у полі потрібен пристрій з живленням від акумулятора 12/24 В. Якщо ж експлуатація пристрою буде в умовах доступності електромережі, тоді з живленням 220/380 В.
Проаналізувавши вище перераховані чинники, рекомендуємо додатково отримати консультацію спеціаліста щоб впевнитися у правильності свого вибору.